بررسی ماه، آفتاب، دریا در مثنوی معنوی و غزلیات شمس تبریزی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده میر مجید قائمی گیوی
- استاد راهنما ثوراله نوروزی داودخانی
- سال انتشار 1393
چکیده
رمز در ادبیات اسلامی، سابقه اش به متون اسلامی از جمله قرآن کریم و در آثار پیش از اسلام به قصه ها، روایت ها و داستان های اساطیری باز می گردد. یکی از دلایل اصلی استفاده از رمز ، عدم امکان انعکاس معانی و مضامین مختلف در زبان عادی است ، رمز به عنوان یکی از صور خیال و استعاره گونه ای است بدون قرینه که در آن دلالت «مشبه به» بر مشبه خاصی محصور نمی شود ، و مشبه می تواند متعدد باشد وجه عبارتی رمز می تواند به معانی متعددی دلالت کند. رمز در ادبیات عرفانی ، یکی از ابزارهای اصلی بیان معانی به شمار می رفت و عرفا گاهی به دلیل اختفای معانی از ناآشنایان به عالم عرفان، سعی می کردند از رمز استفاده کنند و چنان که مولانا ، در دو اثر عظیم و سترگ خود (مثنوی و غزلیات شمس) از رمز استفاده کرده و توانسته برخی معانی و حقایق عالم هستی را در قالب رمز بیان کند، مولانا در دو اثر مذکور که در واقع لنگرگاه اندیشه عرفانی او محسوب می شوند، توانسته اندیشه های عرفانی ناب خود را در ظرف و پیمانه رمز بگنجاند که ماه، آفتاب و دریا نمونه ای از این رمزها هستند که مولوی در آثار خود از آن ها بهره برده وآفتاب اغلب رمز حق تعالی ، انبیاء، اولیاء، انسان کامل، جان انسانی و معرفت است و ماه، رمز زیبارویی است که با عالم عشق آشناست و دریا رمز عالم حقیقت و متعالی است، هرکس به وسع و توان خود می تواند در آن به صید مروارید حقیقت نایل شود. روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای ـ اسناد است و مشتمل بر سه فصل است که فصل اول کلیات تحقیق ، فصل دوم ادبیات تحقیق و فصل سوم بررسی و تحلیل آفتاب ، ماه و دریا در شعر مولوی.
منابع مشابه
بررسی بینامتنی تصویر دریا در غزلیات شمس
بررسی و تحقیق در بسیاری از غزل های مولانا نشان میدهد که چشمگیرترین جنبه این غزل ها بعد از موسیقی، کثرت و پویایی تصاویر است. تصاویری که محصول لحظات مکاشفه و از خود بیخود شدن شاعر است. در این لحظات عنصر زبان برجستگی خاصی می یابد تا بتواند معنا را به خواننده القا کند و بسیاری از تصاویر و واژهها برای بیان دریافت های مکاشفه آمیز مولانا به یاری او آمده و اشعار او حالتی الهام گونه و رؤیا وار می ی...
متن کاملبررسی و تحلیل آیین های مربوط به ازدواج در مثنوی معنوی و غزلیات شمس
مولانا در مثنوی و غزلیات شمس به عنوان یک عارف عاشق، از اجتماع و موضوعات پیرامون مردم غافل نبوده و آثار خود را به محل تلاقی مسائل شخصی و اجتماعی بدل کرده است. در میان این مسائل، پرداختن به آیین ازدواج درخور توجه است. در مقالۀ حاضر، با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی، آداب و رسوم مربوط به ازدواج در مثنوی و غزلیات شمس بررسی شده تا به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که کارکرد اصلی ذکر آیینهایی چون «خواستگ...
متن کاملبررسی و تحلیل آیین های مربوط به ازدواج در مثنوی معنوی و غزلیات شمس
مولانا در مثنوی و غزلیات شمس به عنوان یک عارف عاشق، از اجتماع و موضوعات پیرامون مردم غافل نبوده و آثار خود را به محل تلاقی مسائل شخصی و اجتماعی بدل کرده است. در میان این مسائل، پرداختن به آیین ازدواج درخور توجه است. در مقالۀ حاضر، با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی، آداب و رسوم مربوط به ازدواج در مثنوی و غزلیات شمس بررسی شده تا به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که کارکرد اصلی ذکر آیینهایی چون «خواستگ...
متن کاملبررسی ارتباط واژگانی شمس با واژگان آفتاب و خورشید در غزلیات شمس
در این پژوهش ارتباط سه واژۀ آفتاب، خورشید و شمس بر مبنای واژهگزینی در بنمایههای عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است. کاربرد واژهها در غزلیات به دو صورت بررسی میشود: مواردی برای تصویرسازی و مواردی برای توصیف شمس تبریزی. مولوی در تصویرسازی همانند دیگر شاعران از واژه آفتاب استفاده کرده است، اما در توصیف شمس تبریزی با آگاهی به پیشینۀ اساطیری و دینی واژۀ خورشید، ابتدا با بینش عرفانی، آن...
متن کاملنگاه مولانا به طبیعت در غزلیات شمس تبریزی
با مطالعه در شعر فارسی ملاحظه میشود که شعرا از گذشته تا به امروز در اشعار خود از عناصر طبیعت برای مقاصد متفاوتی همچون توصیف، مدح، ذم، تغزل، و مرثیه استفاده کردهاند. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش طبیعت و عناصر آن و میزان کاربرد صور خیال برساخته از عناصر طبیعی در غزلیات دیوان کبیر است. نمود طبیعت در غزلیات مولانا چشمگیر است. این حضور هم ازلحاظ تعداد ابیات و هم ازنظر تنوع عناصر طبیعی بهکاررف...
متن کاملنگاه مولانا به طبیعت در غزلیات شمس تبریزی
با مطالعه در شعر فارسی ملاحظه می شود که شعرا از گذشته تا به امروز در اشعار خود از عناصر طبیعت برای مقاصد متفاوتی همچون توصیف، مدح، ذم، تغزل، و مرثیه استفاده کرده اند. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش طبیعت و عناصر آن و میزان کاربرد صور خیال برساخته از عناصر طبیعی در غزلیات دیوان کبیر است. نمود طبیعت در غزلیات مولانا چشمگیر است. این حضور هم ازلحاظ تعداد ابیات و هم ازنظر تنوع عناصر طبیعی به کاررف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023